Кошик
768 відгуків
+380 (93) 043-38-74
Інтернет-магазин «ВЕЛОЖУК» ТОП №1 В УКРАИНІ
Кошик

Ободи та Спиці

ЯК ВИБРАТИ ОБОДА ВЕЛОСИПЕДА?

! Тема сьогоднішньої статті – обода і все про них! Ми допоможемо Вам дізнатися, які бувають обода, і який обід вибрати для вашого стилю їзди і розглянемо декілька новинок на ринку.

Головна характеристика обода – це матеріал, з якого він зроблений. В основному, найдешевші обода робляться із сталі, і це не дивно. Такі обода легкі у виготовленні і мають відносно нормальну твердість за невелику ціну. І, хочеться зауважити, що до 40-их років 20 століття всі їздили на сталевих ободах, тільки спортсмени світового рівня могли собі дозволити установку дерев'яних ободів. Ці обода були виготовлені з дорогих порід дерева, вимагали тільки ручної збірки, багато часу і грошей.

З цієї статті ви дізнаєтесь:

1. Сталеві, алюмінієві і карбонові обода.

2. Типи ободів.

3. Загартування ободів.

4. Дискові обода.

5.Що таке безпечні обода?

Але, на щастя, в 50-х голах почалося виробництво катаних ободів з алюмінію, а точніше, з його сплавів. Поступово, крок за кроком, і в 90-х роках алюмінієві обода витіснили сталеві! Не дарма ми писали статтю про те, що б/у велосипеди набагато краще сучасних. Адже ринок сучасних велосипедів заповнений дешевим обладнанням, і в тому числі, сталевими ободами. Здається, що сталь повинна вигравати алюміній по жорсткості, але це не так. Завдяки коробчатої форми алюмінієвих ободів їх жорсткість перевищує твердість сталевих ободів. А завдяки меншій щільності алюмінію, такий обід ще й має меншу вагу. А також, алюмінію більш дешевий у виробництві і технологічніший, ніж сталевий обід з аналогічними параметрами.

Ще, для підвищення жорсткості алюмінієвих ободів, алюмінієві сплави проходять термічну обробку, а точніше, загартовують. Як відомо, алюміній стійкий до корозії, але його сплави ще додатково обробляють анодуванням і фарбою для того, щоб отримати вічний обід! 🙂Якісні алюмінієві обода витримують серйозні навантаження при температурах аж до -30 градусів за Цельсієм.

Алюміній – це здорово, а карбон?

Карбон – це матеріал, який за всіма характеристиками перевершує алюміній, але у велосипедному світі не практичний. Понти, та й тільки.

Сталь – це не так вже й погано🙂

Адже сталь – це дешево, надійно і важко. Багато з велотуристів використовують тільки сталеві диски з великою кількістю спиць, аж до 72 спиць на обід. В умовах важкого та далекого велотуризму вони незамінні і дешеві. Також, звичайні сталеві диски використовують у велотележках, де вага не грає роль, а головне – практичність і витривалість.

Багато велосипедистів взагалі недолюблюють алюмінієві обода, в основному, це початківці велосипедисти. Як це буває, розповімо нижче.

Наш юний велосипедист йде на ринок і стоїть перед вибором величезної кількості ободів. Продавець йому пропонує сталевий обід з 10 доларів і алюмінієвий обід за 10 доларів. Логіка нашої людини проста – якщо є щось краще за таку ж ціну, краще брати краще. Ось, з парою нових алюмінієвих ободів, покупець повертається додому і встановлює покупку на велосипед. Катає першу тиждень-два без особливих проблем. Через деякий час відбувається так, що на дорозі з'являється купина, або на лісовій стежці лежить груба палиця, яку наш юний велосипедист не помічає і наїжджає на неї. Підсумок – вісімка або «яйце» з'являється на колесі. І тут починається низка матюків у бік продавця і про те, які обода фігові.

А справа зовсім не в цьому.... І ще, не зовсім все так страшно.

Найбільш дешеві і прості алюмінієві обода виготовляють і сплаву, які в народі називають «кастрюльным». Він м'який і дуже пластичний. А сама конструкція обода – одинарний клепані обід, не пистонированный. Але у них є одна перевага, яка значно зменшує мінуси. Такий обід дуже легко виправити в домашніх умовах. Так що, якщо у Вас такий обід, не варто засмучуватися і купувати нові, можна просто акуратно їздить і своєчасно виправляти вісімки.

Добре, з одним типом навантажень ми розібралися, а як же навантаження від V-брейковых гальм? Адже під час гальмування обід сильно зношується! Так, особливо взимку і восени зношування бічної стінки дуже великий, завдяки піску і бруду. На алюмінієвих ободах такі стінки дуже грубі, і на практиці ми зустрічали людей, які за 10 років активної їзди так і не міняли свої рідні обода.

Розглянемо обід в перерізі. Бувають два типи ободів: V - і U-образні. Різниці між ними практично немає. Тому, ми не зупиняємося на цьому і йдемо далі.

Подвійні обода коробчатого перетину в розрізі – це самі тямущі обода. Вони дуже міцні, мають високу жорсткість на вигин і скручування, і дуже великий запас міцності. Вони не дороги, і практичні. Всі колись чули вираз «подвійні обода». Так ось подвійні обода – це ті ж коробчаті обода з поздовжньою стіною, для підвищення жорсткості. Завдяки таким поздовжніх стінок жорсткість коліс зростає в рази, і бувають обода без стінки, з одного стінкою, з двома і навіть трьома. Але це не межа! У ДХ і екстремальних дисциплінах використовують обода з 5-6 стінками, які роблять обід не вбитим! Більш того, кількість спиць на таких ободах доходить до 18 штук, це просто бомба 🙂До речі, радимо прочитати статтю про спицях, щоб мати повну картину про колесі і його жорсткості і міцності.


А Ви знаєте, що таке дискові обода? Ми з Вами говорили про загартуванню ободів. Хочеться ще трохи додати про те, що такі обода дуже зносостійкі, мають величезний запас міцності і набагато легше. Але, є у них два мінуси. І якщо з першим мінусом половина населення впорається, може, то з другим ще ніхто не зумів. Перший мінус – це висока ціна. Так, як такі обода застосовуються в основному в крос-кантрі і тільки, то люди готові платити високу суму за свій успіх. А ось другий мінус – це раптовий розрив обода. Метал, накопичує в собі зайву енергію до певного моменту, і в один прекрасні момент з'являється тріщина уздовж лінії спиць, і обід розривається.

Це обода, які призначені для установки тільки дискових гальм. Правда, є у фірми Crosser обода, які підходять не тільки для дискових гальм, а й мають канавку для V-brakе. Дуже практично і правильно. З часом, такі обода почали випускати і інші фірми.

Дискові обода, при правильній експлуатації, можуть від'їздити 20 років без капремонту. І це реальність. Адже бічні стінки не піддаються зносу, а значить, можна їздити дуже довго. Але є причини, які змусять Вас викинути дискові обід: серйозне пошкодження, корозія, втома алюмінію.

При виборі дискового обода обов'язково погляньте, чи даний обід пистонирован. Адже, це вже не ві-брейоквые гальма, які не мають великої сили. Дискові гальма ставлять на спиці зусилля в 4-6 разів більше, ніж V-brake.

І ще трохи інформації про ободах.

Йдемо далі, і розберемо, який обід краще протистоїть корозії. Як видно в багатьох ободах стоять пістони, це такі втлуки, в місці кріплення спиць. Вони рівномірно розподіляють навантаження, які отримують спиці, і збільшують життя самим спиць і обода. Подвійні пістони – це більш рідкісна річ. Вони дозволяють набагато сильніше натягнути спиці, підвищити в рази жорсткість обода, а також зменшують втому ободів, сприймаючи все навантаження на себе.

Сам алюміній не іржавіє завдяки тонкій плівці на його поверхні. Але, із-за постійного контакту з гальмівними колодками, гілками і пилом ця плівка на ободах зникає і обід починає іржавіти. Для того щоб цього не допустити, алюмінієві обода анодируют залізом, кремнієм, ванадієм, марганцем. Це дає плюс не тільки до стійкості проти корозії, а ще й можливість фарбування ободів, а також більшу стійкість поверхні гальмівної доріжки до стирання. Наша порада – краще переплатити і купити собі анодований обід, адже це буде раціональне вкладення коштів.

Як визначити знос гальмівний доріжки?

Ми бачили багатьох людей, які при покупці б/у велосипеда відразу ж змінювали обода з якісних алюмінієвих на дешеві китайські сталеві диски, але зате подвійні! Це маячня, хлопці:) Такі люди мотивували свій вчинок тим, що на гальмівний доріжці вже видно протерті смуги. Ех, як шкода, що вони не читали цю статтю. Адже на якісних ободах спеціально протачивают канавки, для контролю величини зносу, і обід потрібно міняти вже тоді, коли канавок не буде видно, а якщо канавки ще є – то обід цілком в нормальному стані. Тому, будьте уважні і попереджайте своїх вело-братів!

Раз ми вже заговорили про біговій доріжці, поговоримо про керамічних бігових доріжках. Такі доріжки не повністю виготовлені з металу, що Ви. Це звичайна бігова доріжка покривається, тонкі шаром, близько 1 мм, кераміки. Така особливість обода дає чималий приріст позитивних характеристиках. При попаданні води, піску, грязі, або навіть масла обід зберігає свої гальмівні якості. Але, знову-таки, раціонально чи це для звичайного велосипедиста? Наша відповідь – НІ. Такі обода дуже ефективні на змаганнях з крос-кантрі, не більше. Справа в тому, що керамічний шар налагоджується на звичайний обід, який не має підвищеної жорсткості. Із-за перепадів температур і навантажень, це шар то розширюється, але зменшується в площі. З-за такого явища термін служби керамічних ободів – 2-4 роки. Далі, кераміка потроху обсипається. Гальмувати обід звичайно ж буде, але вже не так ефективно. Тому подумайте, чи потрібно Вам це дійсно, чи це просто чергові понти. На наш погляд, єдине застосування – це крос-кантрі.

Хтось чув про безпечних ободах?

А хтось знає про «укусі змії»? Чи може хто-то його вже отримував? Якщо не знаєте, то ми розповімо. «Укус змії» — це пробій камери шляхом наголос про обід з великою силою. Таке відбувається під час різкого наїзду на бордюр, або камінь. Камера затискаються між покришкою і тонким боковим краєм обода. Щоб такого не було, створили обода з захистом від пробою. Цей обід має плоску центральну частину, яка виступає і покрита шаром гуми. Завдяки більшій площі контакту шини з ободом пробій виключається. В основному, такі обода застосовуються для даунхілу та екстремального фрірайду.

І трохи слів про екзотику.

Несиметричні обода – це як то нерозумно, і взагалі не зрозуміло. Але це тільки на перший погляд. Такі обода мають зміщений ряд отворів під спиці і використовуються тільки на задніх колесах багатошвидкісних велосипедів. Це викликано наявністю 8-9 зірочок на касеті заднього колеса. На звичайному ободі відбувається нерівномірний натяг спиць, праві спиці натягнуті набагато сильніше, ніж ліві. У підсумку – термін служби колеса зменшується. Саме для цього були розроблені несиметричні обода з метою вирівняти натяг лівого і правого «парасольки». Багато хто, напевно навіть і не знають, що на їх новому велосипеді коштує такий обід. Адже дуже часто, такі обода встановлюють на велосипеди високої категорії. І ще, самому зібрати такий обід не вийде, тому, якщо Ви хочете собі таку колесі, потрібно купувати його тільки в зборі.

Підсумок статті

На цьому наша стаття закінчується і хочеться, в першу чергу, побажати всім удачі! Адже це саме головне на дорозі 🙂І ще, щоб не втратити нові статті, варто підписатися на розсилку, а щоб не забути інформацію, яка викладена в статті, радимо зробити репост собі на стінку в соціальних мережах шляхом натискання на кнопочки своєї соціальної мережі.Функції обода зобов'язують його бути міцним, жорстким та максимально легким. Легкий обід – це не тільки зручність, при транспортуванні велосипеда, це ще і збереження енергії під час розгону велосипеда. Існує проста закономірність – один грам ваги на ободі вимагає в два рази більше енергії велосипедиста, ніж цей грам розташовувався б на рамі. Варто це врахувати у виборі свого обода. Так, як наша тематика – це туризм, варто зауважити, що не потрібно гнатися за всякими примочками і новинками. Головне, щоб він мав декілька внутрішніх камер (двох - або трьох-об'ємним), був анодований і пистонирован. Тоді, обід прослужить вірою і правдою, а найголовніше, виправдовує вкладені в нього кошти.

 

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner